-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50129 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

منظور از اهل بيت در قرآن كريم چه كساني است؟
اشتمال اين آيه بر پنج تن آل عبا(ع) ادله متعددي دارد كه اهل تسنن نيز همگي قبول دارند. ليكن برخي از آنها زنان پيامبر را نيز تحت شمول آيه مي دانند ولي به دلايل قطعي از قراين موجود در آيه و سخنان خود زمان پيامبر و ديگر ادله اي كه بعضاً علماي برجسته اهل تسنن مانند امام شافعي ذكر كرده اند. عدم شمول ايه نسبت به زوجات پيامبر ثابت و مسلم مي شود. برخي از آن ادله عبارتند از: الف) شافعي گويد: از نظر معني شناسي زوجة را نميتوان اهل بيت(ع) شخص به حساب آورد زيرا زوجيت نوعي رابطه اعتباري است كه با طلاق و مرگ از بين مي رود. ولي روابط نسبي تكوين و غيراختياري است ازاين رو طلاق بردار نيست و نسبت آن پس از مرگ نيز محفوظ است. ب ) تغيير ضماير مؤنث به مذكر خود اشعار به تغيير مخاطب دارد و اگر دليل بر نفي شمول زنان پيامبر(ص) در خواست ام سلمه را كه از آن حضرت اذن دخول تحت كسا نمود رد كردند و در پاسخ وي نسبت به شمول آيه فرمودند: تو هم زن خوبي هستي و اين نفي مؤدبانه و كريمانه موضوع است. مشابه همين روايت در صحيح بخاري از عايشه نيز نقل شده است. د ) صالح ترين فرد براي معرفي اهل بيت(ع) خود پيامبر(ص) هستند و در اين باره روايات متواتري در ميان شيعه و سني نسبت به شمول آيه در شأن پنج تن(ع) وارد شده و پيامبر(ص) در موارد متعددي تصريح نموده اند كه اهل بيت(ع) چه كساني هستند، از جمله روايات معتبر است كه پيامبر(ص) به مدت شش يا هشت ماه همه روزه از كنار خانه فاطمه(س) مي گذشتند و به اهل آن خانه (علي(ع)، فاطمه(س)، حسن و حسين(ع)) سلام مي دادند و مي فرمودند: «السلام عليك يا اهل البيت». ه ) هيچ يك از همسران پيامبر حتي عايشه كه همواره خود را ام المؤمنين مي خواند ادعا نكرده اند كه جزو اهل بيت(ع) مي باشند بلكه آن را براساس روايات وارده در صحيح بخاري و مسلم كه از معتبرترين كتب اهل سنت است رد نموده اند و بسيار شگفت انگيز است اگر كسي آيه را شامل آنان بداند. و ) اراده مذكور در آيه اراده تكويني است و مفاد آن عصمت است، در جايي كه علماي اهل تسنن وجود برخي از لغزش ها مانند: مخالفت عملي عايشه با ايه {/B«وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ»{w1-4w}{I33:33I}/} در جنگ جمل را قبول دارند، ليكن نسبت به چهارده معصوم هيچ كس حتي آنان كه عصمت را قبول ندارند اندك گناه و خطايي از آنان نقل ننموده اند. ز ) شمول آيه بر غير پنج تن(ع) مورد ترديد است ولي مسأله عصمت و ولايت آنان از طريق روايات متعددي كه در كتب فريقين آمده ثابت شده است. براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1- منتخب الاثرآيت اللَّه صافي گلپايگاني 2- معالم المدرستين عالمه سيد مرتضي عسكري 3- مسائل كلي امامت ابراهيم اميني 4- ثم اهتديت تيجاني سماوي 5- من هم اهل البيت تيجاني سماوي 6- في آيةالتطهير (علي مائدةالمعقيدة)علامه عسكري 7- مع الدكتورا سالوس في آيةالتطهير 8- آيةالتطهيرسيد محمدباقر ابطهي 9- الغديرعلامه اميني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.